Wat heeft angst te maken met wereldvrede?

Burgerschap en sociaal emotionele vorming

Wat heeft angst te maken met wereldvrede?

Wat is jouw GROOTSTE angst? Angst om iets niet te kunnen of te falen? Angst om niet goed genoeg te zijn of niet gerespecteerd te worden? Angst is de oorzaak van alle probleemsituaties, oorlogen en misdaden. De oorzaak van ruzie, misverstanden en mislukkingen. Feitelijk is alle angst een illusie van de geest. Angst behoedt niet voor pijn maar creëert het.

Een concreet voorbeeld: Ben je angstig dat je niet gewaardeerd wordt in je werk? Daaronder ligt waarschijnlijk de eigen gecreëerde pijn van een onderliggende overtuiging dat jij jezelf niet goed genoeg vindt. Dan projecteer je die blik op gebeurtenissen om  je heen. Wat er gebeurt zie je niet meer neutraal, maar je maakt je eigen waarheid waar. Wat iemand zegt of doet label je als een aanval op wie jij bent. “Goh wat heeft jouw collega een goed voorstel gedaan zeg” wordt een interpretatie “ze vinden andere collega’s beter dan ik, ze vinden mij niet bekwaam of assertief of origineel genoeg, of…..….” Vul maar in. Je voelt jouw eigen pijn weer, bent bang voor de gevolgen, voelt je machteloos en wordt misschien zelfs boos op iemand en maakt verwijten. Zo ontstaan er misverstanden en conflicten.

Onze diepste overtuigingen creëren hoe we de werkelijkheid zien  en ervaren. Ook wat er daardoor voor gebeurtenissen op ons pad komen, gevolgd door hoe we zelf doen zoals in het vorige voorbeeld. Ruzie, of gezelligheid. Successen of mislukkingen. Ook op grote schaal gebeurt dit helaas. Angst voor andere culturen, of angst voor de goedkeuring binnen in de eigen cultuur creëert onveilige of onmenselijke situaties. Is de aanstichter van oorlog. Angst voor een ‘andere’ cultuur creëert een gevoel van machteloosheid, wat op zijn beurt boosheid en haat creëert en dat lokt aanvallend gedrag uit.

Hoe werkt dit precies psychologisch gezien?

Er is een collectief ingesleten patroon van afweer op dit moment, die al minstens tienduizend jaren voor verwoesting zorgt. Namelijk de kettingreactie: Pijn –> wakkert angst aan –> wakkert machteloosheid of schuld en schaamte aan –> wakkert boosheid of pleasing (vermijdend gedrag) aan als een vals gevoel van controle. Deze hele riedel van emoties geven energie om in beweging te komen, om voor verandering te zorgen. Dus in die zin werkt het. Echter het is een negatieve spiraal van energie waar maar met moeite iets positiefs uit gecreëerd wordt.

Pas als afstand gedaan wordt van deze emoties (je komt tot rust en kijkt naar de situatie van een afstand) en je beseft dat deze reactie een ‘destructieve gewoonte’ is en er een scala van andere afweermechanismes mogelijk is, dat er heel veel andere emoties en helpend gedrag tot je beschikking staan komt er verandering. Zelfs basale Angst voor vuur, afgronden, geweld of onderdrukking kan vervangen worden door een gevoel van empowerment of door verstandig gedrag. Empowered voelen zorgt ervoor dat je vriendelijk en respectvol maar duidelijk voor jezelf opkomt of zorgt ervoor dat je op jezelf vertrouwt en weet “ik ga me redden uit deze situatie!”  In plaats van onmacht of boosheid en een ander naar beneden halen. En bewust of voorzichtig gedrag maakt óók dat je van gevaarlijke situaties wegblijft. Angst is niet nodig.

Angst gaat uit van onkunde, onmacht, onwaardigheid, ongelijkheid, tekort, bedreiging, gevaar

Empowered zijn / In je eigen kracht staan komt voort uit (zelf)acceptatie, (zelf)waardering, (zelf)compassie, (zelf)liefde, overvloed, gelijkwaardigheid, geluk, mogelijkheden, oplossingen.

Het kan een zelfde reactie teweeg brengen zoals voor je eigen belangen opkomen, maar de toon, de sfeer, het gevoel, de manier waarop maakt het grote verschil. Het is het verschil tussen conflict en vreedzaam communiceren.

Wie zich positief denken aanleert, werkt aan een positief zelfbeeld, een positief beeld van de wereld om zich heen en luistert naar zijn hart, de plek van (zelf)liefde en compassie creëert vanuit een plek van vertrouwen, tevredenheid, overvloed, geluk.

Dezelfde situatie in ons voorbeeld zou dan kunnen worden:

De eigen overtuiging: “ik ben kundig, ik heb zelfcompassie voor delen van mezelf waar ik aan mag werken.” Geeft een projectie van de verwachting: “iedereen accepteert en waardeert mij (of mijn werk) zoals ik ben.” Dat geeft een mogelijke reactie op de opmerking “Ja hé, dat vond ik ook. Ik krijg er helemaal zin van om zelf ook weer te brainstormen over vernieuwing.”

Er is geen pijn van een slecht zelfbeeld. Zonder pijn geen angst, geen kettingreactie tot boosheid en conflict.

Op grote schaal zien we dit ook. Een angst binnen in een cultuur of religie om ‘iets te doen wat eigenlijk niet oké wordt gevonden en daarna niet gerespecteerd te worden’, kan ervoor zorgen dat kinderen of familieleden onderdrukt worden om hun ware aard te tonen, om hun hart te volgen, om hun geluk na te jagen. Dit zorgt voor onvrede, voor pijn. De kettingreactie wordt opgestart en conflicten ontstaan. Als er vertrouwen heerst, dat men een goed persoon, een goede familie is doordat men waarden als respect en compassie nastreeft met de wetenschap dat niet alle “regels of richtlijnen” voor ieder individu waar of  passend kunnen zijn, dan krijgt iemand vrijheid om zichzelf te zijn, om het eigen geluk na te streven.

Een tienduizend jaar ingesleten patroon in het collectieve bewustzijn verander je niet in één dag.

Eigenlijk mag je iedere emotie als pijn, verdriet, angst, machteloosheid, schuld, schaamte, boosheid doorvoelen en als een signaal zien dat er iets moet veranderen. Beseffen dat het een oud overlevingsmechanisme is wat je niet meer dient en dat je andere opties hebt. De intensiteit van die emoties verzwakt dan.

Wat er mag veranderen begint meestal met een overtuiging binnenin. Maar het kan ook een roep om actie zijn. Zoals in je eigen kracht gaan staan. Hulp vragen. Voor jezelf opkomen. Verstandig of voorzichtig gedrag aanwenden. Kritische informatie of meningen toetsen met jouw innerlijke waarheid. Allemaal helpend gedrag buiten de negatieve spiraal. Gevoed door (zelf)liefde en (zelf)compassie.

Dus kom vooral je eigen angsten onder ogen. Daag jouw negatieve zelfbeeld uit. Wat denk jij allemaal voor negatiefs over jezelf? Bevraag dat eens, wellicht met behulp van de vragen van Byron Katie.

  • Is het waar?
  • Weet ik zeker dat het echt altijd 100 % waar is?
  • Kan ik ook tegenargumenten verzinnen?
  • Hoe voel ik me als het tegengestelde waar is, ofwel als ik deze overtuiging los laat en het tegendeel geloof?

Het helpt ook om iedere dag de dag te beginnen met vriendelijke aandacht voor jezelf. Schenk jezelf een glimlach cadeau door gewoon je lippen omhoog te krullen en dat gevoel je hele lijf te laten vullen. Geef jezelf iedere dag een gevoel, woord of gebaar van zelfliefde, een mantra als “ik ben mooi” of “ik kan het” en neem je voor de wereld om je heen te bekijken door de bril van liefde en compassie. In een eigen verzonnen ritueel van één minuut tijdens of voor het tandenpoetsen of vlak voor je uit je bed stapt.

Is er drama om je heen, neem afstand. Laat je er niet in meesleuren. Terugvallen in dat uitgesleten patroon is oh zo eenvoudig. Je laten overspoelen door emoties gebeurt helaas eenvoudiger dan in je eigen kracht blijven. Maar met zijn allen kunnen we een nieuw patroon creëren. Door heel veel herhaling van positiviteit naar jezelf en anderen. Door te focussen op de dingen waar je dankbaar voor bent. Door jezelf te accepteren, waarderen en lief te hebben zoals je bent, als je weet dat je iedere dag streeft te leren van je fouten en het goede in jezelf naar boven wil halen en je voorneemt goed voor je omgeving te zijn. Alleen als we boven zelf gecreëerde pijn en angsten uitstijgen en al deze dingen onze kinderen leren. Alleen dan kunnen we de weg vrij maken voor harmonie, respect, vrijheid, voldoening, geluk. Voor wereldvrede.

Lessuggesties.

Onderbouw: als dagopener. Sluit allemaal even je ogen en glimlach, krul gewoon je lippen omhoog. Dat geeft al een fijn gevoel he? Laat dat fijne gevoel maar door je hele lijf gaan. En zeg zacht in je jezelf: “Het is belangrijk om lief tegen mezelf en tegen anderen te doen.”

Bovenbouw

Cut the crap! Weg met jouw onzingedachten.

Iedereen denkt wel eens negatief of naar of angstig over zichzelf. Zoals, Ik kan …. Niet goed, ik ben bang dat kinderen me niet aardig vinden….Neem een stelling over jezelf in je hoofd. Beantwoord volgende vragen op kladpapier:

  • Is het echt waar wat je denkt?
  • Weet je 100% zeker dat het echt ALTIJD waar is wat jij denkt over jezelf?
  • Als ik nu eens het tegenovergestelde van mezelf denk, of iets leuks, aardigs over mezelf zeg, is dat dan ook af en toe waar?
  • Hoe voel ik me als ik dat mijn nieuwe gedachte over mezelf maak?

 

Schrijf op een vel papier een lieve, leuke aanmoedigende gedachte over jezelf op. Versier het met plaatjes of stickers of kleur erbij, maak er een mooi schilderij van.

Alle kunstwerken kunnen in de klas opgehangen worden.