Harmonie in jezelf en in de wereld om je heen

Harmonie in jezelf en in de wereld om je heen: Dat is onze missie. Want harmonie begint van binnen en dat harmonie daarbuiten mag beginnen met jou!

Dat is nogal een belofte. Soms is de dagelijkse realiteit vol conflict en is er weinig tijd voor lessen sociaal-emotioneel en burgerschap in het primair onderwijs. Als het pedagogisch klimaat en lessen burgerschap bij u op de agenda staan voor leerjaar 2018/2019, wellicht heeft u dan iets aan onze oplossing hiervoor.

Tijd creëren

Tijd is een vreemd iets. Het gaat eigenlijk om priori-tijd. Creatief en oplossingsgericht kijken naar tijd en kerndoelen. Kijk naar de elementen in de les en bedenk, bij welk doel past dit? Lessen sociaal-emotioneel passen zo in een begrijpend lezen les, een creatieve expressie les, als maandthema of een burgerschap opdracht als gezamenlijke spreekbeurt.

Meer plezier

Mensen werken efficiënter als er afwisseling is in energie. De hele dag stil en geconcentreerd werken lukt haast niet,werkt motivatie tegen en is ook gewoon niet leuk. Wist u dat groepsvorming bij uitstek plaatsvindt als kinderen de ruimte krijgen om te spelen, ook in de hogere groepen? Wij bedachten een kleine structuur voor speellessen die ook nog eens geschikt zijn om te ontdekken waar je talent ligt doordat ieder spel andere vaardigheden aanspreekt. Uitstekend voor de sfeer, goed als energizer en daarna gemotiveerd weer verder.

Harmonie in jezelf en in de wereld om je heen.

Eerst zelf sterk in je schoenen staan. Jezelf accepteren, respecteren en waarderen, dan pas kun je dat ook bij een ander. Iedere innerlijke onvrede zien we gespiegeld in anderen en dat is de oorzaak voor de meeste conflicten. Stelt u zich eens voor dat de tijd door docenten gemaakt wordt om iedere week onze lessen met diepgang te geven, die gestoeld zijn op persoonlijkheidsmodellen uit de psychologie, waar coachtechieken en oefeningen uit mindfulness verwerkt zijn tot fantasievolle en creatieve lessen. Waar het kind acht jaar lang werkt aan positieve basisovertuigingen, reguleren van emoties en bouwen aan zelfvertrouwen en zelfbeeld. Dat versterkt óók de leerprestaties!

Kinderen oefenen acht jaar lang met respectvol gedrag. Het begint bij ICMW met onze zeven basiswaarden voor de dagelijkse praktijk en in iedere les. Kinderen leren open staan voor diversiteit. Oefeningen en opdrachten waarbij kinderen aangesproken worden zelf het voorbeeld te zijn dat ze willen zien om zich heen.

En al dit gaat met vallen en opstaan. Wij zelf zijn ook niet altijd het zonnetje in huis. Maar we blijven proberen en leren, zoals we de kinderen ook aanmoedigen. De lessen van ICMW geven u daarvoor handvatten, voor leerkracht en leerling. Het begint klein met de eerste stappen in groep 1. Binnen in jezelf. En samen met elkaar. Met één zandkorrel geen woestijn. Maar één druppel die in de oceaan valt rimpelt ver uit. Vele groepen, scholen en als het aan ons ligt landen verder en later bouwen we met elkaar aan harmonie. Ook samen met u?